Wizytówką każdej firmy jest jakość świadczonych usług. O wspomnianej jakości decydują umiejętności kadry pracowniczej, która jest odpowiedzialna za wykonywanie poszczególnych zadań. Jak sprawnie podnieść kompetencje swoich pracowników?
Przede wszystkim trzeba regularnie podnosić ich kwalifikacje zawodowe poprzez różnego rodzaju kursy, motywować ich do samokształcenia, a przede wszystkim pozwolić na samodzielne podejmowanie decyzji i swobodę działania, co pomoże im - mówiąc kolokwialnie - rozwinąć skrzydła.
Wykwalifikowana kadra pracownicza
Branża szkoleniowa rozwija się w bardzo szybkim tempie. Kolejne firmy szkoleniowe publikują nowe oferty kursów i warsztatów, w których zachęcają do rozwijania swoich umiejętności oraz poszerzania wiedzy w konkretnych zakresach. Wybieranie wśród nich nie jest proste, dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji warto dokładnie zastanowić się, czy dany kurs rzeczywiście spełnia wszystkie stawiane przed nim wymagania. Trzeba zwrócić uwagę na to czy np. szkolenia sprzedażowe prowadzone są przez praktyków posiadających doświadczenie w danej dziedzinie, albo czy np. szkolenia dla menedżerów posiadają w agendzie konkretne zagadnienia, wreszcie czy po zakończeniu wybranego kursu wręczane są wartościowe dokumenty.
Pracodawca chcący poszerzyć kompetencje swoich pracowników, stoi przed trudnym zadaniem - jego wybór musi być dokładnie przemyślany, ponieważ zaważy nie tylko na przyszłości członków jego zespołu, ale także na przyszłości całej firmy. Na co zwracać uwagę, wybierając szkolenie biznesowe dla pracowników? Jakimi kryteriami się w tym względzie kierować?
Szkolenia biznesowe - wybór
Szkolenia biznesowe mogą być prowadzone w wielu modelach. Ostatnimi czasy największą popularnością cieszą się tematyczne webinary, w których można brać udział z dowolnego miejsca na Ziemi (z dostępem do internetu), warto dodać, że w wielu przypadkach tego rodzaju szkolenia są darmowe, co w oczach pracodawców zwykle podnosi ich wartość. Co więcej, żeby wziąć udział w szkoleniu np. dla menedżerów, nie trzeba ani dawać pracownikowi dnia wolnego, ani wysyłać go do innego miasta - może w nim uczestniczyć siedząc jak co dzień przy biurku w pracy lub w domu.
Do sukcesu e-learningu - bo webinary można zaliczyć do tego właśnie modelu - w znacznym stopniu przyczyniła się więc duża oszczędność czasu i mniejsze koszty w porównaniu do tradycyjnych szkoleń (nie trzeba płacić m.in. za dojazd do konkretnego miejsca, ani nocleg, jeśli dane szkolenie odbywa się w innym mieście). Warto jednak podkreślić, że webinary nie powinny stać się jedyną formą szkoleniową dla pracowników. Wprawdzie pomagają lepiej poznać dane zagadnienie i wyjaśniają wątpliwości, jakie w związku z nim mogły zaistnieć, jednak za ich pośrednictwem nie da się wszystkiego omówić. Wiele wątpliwości pozostaje, szczególnie jeśli w webinarze bierze udział duża liczba osób. Szkolenia biznesowe dla pracowników powinny odbywać się raczej w mniejszych grupach. Jeśli ich tematyka związana jest ściśle z działaniem firmy, to takie szkolenia powinny być przeprowadzane przez przełożonych w placówce przedsiębiorstwa. Jeśli jednak mowa o specjalistycznych szkoleniach związanych z umiejętnościami poszczególnych pracowników, warto skorzystać z oferty firm szkoleniowych.
Przed ostatecznym wyborem firmy szkoleniowej warto sprawdzić opinie, jakie wystawili jej uczestnicy kursów. W tym celu można przeczytać rekomendacje i komentarze dostępne na stronie internetowej, a także przeszukać internet w poszukiwaniu informacji (można przejrzeć portale branżowe, a także fora tematyczne). Dobrym pomysłem jest również prośba o polecenie szkolenia biznesowego przez znajomych, którzy już brali w nim udział - polecenia to w dalszym ciągu jedna z najpopularniejszych form promocji. Często, wybór szkolenia jest zależny od nazwiska prowadzącego - im bardziej znana jest dana osoba, tym prowadzony przez nią kurs wydaje się atrakcyjniejszy. Niezwykle ważna jest również kwestia dokumentów, jakie otrzyma kursant po odbyciu wymaganych godzin szkoleniowych. Zależne jest to zarówno od rodzaju szkolenia, jak również od kompetencji firmy szkoleniowej, która je organizuje.
Cenny pracownik = zaangażowany pracownik
Przeglądając różnego rodzaju szkolenia biznesowe, warto poprosić o pomoc samych zainteresowanych. To oni bowiem przede wszystkim wiedzą czego chcą i jakiego rodzaju kompetencji im brakuje podczas wykonywania codziennych obowiązków. Ich opinia powinna być tu kluczowa, często bowiem zdarza się tak, że pracodawca, który zwykle z zewnątrz przygląda się pracy zatrudnionych przez siebie osób, nie jest w stanie ocenić ich potrzeb. Jedno jest jednak pewne - najcenniejszym pracownikiem w firmie jest ten, kto na bieżąco śledzi trendy zmieniające się w jego branży, poznaje opinie innych specjalistów z danej dziedziny, a także stale nad sobą pracuje, podnosząc swoje kwalifikacje zawodowe.
Źródło: www.exbis.pl.
Komentarze