Czas tuż po zakończeniu gimnazjum, jest bardzo stresujący dla wielu młodych ludzi. Jest to okres, kiedy stają przed pierwszym prawdziwym wyborem, wyraźnie rzutującym na ich przyszłość: decyzją, do jakiej szkoły chcieliby się wybrać oraz, bardzo wstępnie, z jakimi zawodami chcieliby wiązać swoją przyszłość. Pośród licznych opcji, takich jak licea, technika czy szkoły zawodowe, można dostrzec jedną bardzo nietypową i dość wymagającą - IB, tj. International Baccalaureate Diploma Programme - maturę międzynarodową.
Na czym polega matura międzynarodowa?
International Baccalaureate Diploma Programme to dwuletni program, przypadający na 2 i 3 klasę liceum zakończony egzaminami uprawniającymi do aplikowania zarówno na wszystkie uczelnie w Polsce, jak i na całym świecie. Wymogiem jest dobra znajomość języka angielskiego, gdyż to on jest językiem wykładowym i egzaminacyjnym.
Program matury międzynarodowej składa się zasadniczo z pięciu części
- CAS (Creativity, Action, Service), który niejako wypełnia lukę pozostawioną przez brak lekcji WF i zajęć artystycznych w programie oraz przygotowuje ucznia do świadomego życia w społeczeństwie. W ramach tego komponentu student IB jest zobowiązany zrealizować 50 godzin w każdej z gałęzi CAS - kreatywności, sporcie i pomocy społecznej - w trakcie dwóch lat trwania programu. Konieczne jest również wprowadzenie projektu, tj. bardziej złożonej inicjatywy uczniowskiej, łączącej wymienione gałęzie CAS.
- EE (Extended Essay) tj. praca badawcza na 4000 słów, napisana przez ucznia w języku angielskim, na dowolny temat, pod kontrolą wybranego nauczyciela.
- TOK (Theory of Knowledge) czyli zajęcia z teorii wiedzy, gdzie uczniowie dowiadują się w jaki sposób poznają, weryfikują i wiedzą, kończące się prezentacją oraz esejem.
- Internal Assessment - czyli oceniane w szkole oraz moderowane przez zewnętrznych oceniających, prace uczniów stanowiące zwykle 20-25% końcowej (maturalnej) oceny z przedmiotu.
- External Assessment - tj. egzaminy, odbywające się w maju, podobnie jak w przypadku polskiego systemu edukacji. Matura IB przewiduje egzaminy pisemne (dwa do trzech) ze wszystkich sześciu przedmiotów wybranych przez ucznia oraz egzaminy ustne z każdego podjętego języka - łącznie z językiem ojczystym.
Na co również warto zwrócić uwagę, to sam wygląd lekcji oraz proces dwuletniej edukacji. Najważniejszą cechą programu jest możliwość jego dopasowania do ucznia - każdy z nich ma indywidualny plan, ułożony według wybranych przedmiotów. Wybór nie jest jednak w pełni dowolny - wymogiem jest wybranie po jednym przedmiocie z każdej z sześciu grup przewidzianych przez IBO (International Baccalaureate Organization) na poziomie rozszerzonym lub podstawowym.
Są to:
- Group 1: Language A - język ojczysty
- Group 2: Language B - język obcy
- Group 3: Individiuals and societies - geografia oraz historia
- Group 4: Experimental Sciences - przedmioty eksperymentalne, takie jak biologia, chemia, fizyka.
- Group 5: Mathematics - matematyka na jednym z czterech dostępnych poziomów. (Większość szkół oferuje trzy z nich)
- Group 6: Arts - przedmioty artystyczne takie jak teatr i muzyka. Wiele szkół w Polsce nie oferuje ich, a co za tym idzie uczeń wybiera 6 przedmiot z jednej z poprzednich grup.
Optymalnym wyborem jest wzięcie 3 przedmiotów na poziomie podstawowym oraz 3 na rozszerzonym, z uwagi na to, że IB wymaga od swoich uczniów minimum 3 rozszerzeń i minimum 6 przedmiotów. Dzięki wytłumaczonemu wcześniej podziałowi, lekcje odbywają się w małych grupach (średnio ok 15 osób), które sprzyjają nauce i indywidualnemu podejściu do każdego z uczniów, koniecznemu w tego typu programie. Owo skupienie na pojedynczym uczniu jest niezwykle potrzebne przy Internal Assessments, gdzie każdy uczeń pisze pracę: analizę, raport z eksperymentu czy rozwiązanie problemu na wybrany przez siebie temat.
Ostatnim elementem różniącym maturę IB od polskiej jest system punktowy - z każdego przedmiotu uczeń dostaje nie procentowy wynik a ocenę w skali 1-7. Uzyskane punkty sumuje się, co daje maksymalny wynik 42 punktów, do których dochodzą 3 punkty za esej z TOKu oraz Extended Essay.
Maturę można uznać za zdaną, kiedy obydwa eseje dostaną dość dobre wyniki (na stronie internetowej IB jest odpowiednia tabela, tłumacząca jakie oceny można dostać), suma punktów z ocen z przedmiotów na podstawie będzie wynosić 9 punktów, a na rozszerzeniu - 12, gdzie na podstawie pojawia się nie więcej niż 1 dwójka, a na rozszerzeniu nie ma żadnej dwójki. Nie można mieć również więcej niż 3 trójki. Wymaganym jest również zaliczenie CAS.
Dlaczego taki właśnie system matury międzynarodowej?
Odpowiedź jest prosta. IB gwarantuje dość dobre przeliczniki jeżeli chodzi o aplikację na polskie uczelnie oraz, co ważniejsze, otwiera drogę na wszystkie uczelnie na świecie. Uczy także pisania akademickiego i posługiwania się językiem angielskim na lekcjach oraz wobec nauczycieli (może zdarzyć się, że część z nich będzie native speakerami, tj. osobami które przyjechały do Polski z Wielkiej Brytanii, USA czy Australii i angielski jest dla nich naturalną formą komunikacji). Poza oczywistą poprawą jakości angielskiego, IB uczy także samodzielnej pracy, otwartości na inne kultury (często zdarza się, że w klasach pojawiają się osoby innych narodowości) i doskonale przygotowuje do trudów nauki na uniwersytecie.
Zobacz też: Korepetycje angielski.
Komentarze